29.03.2023 12:30
Kankaisten Golfin visuaalinen ilme uudistui
Kankaisten Golf päivitti strategiaansa talvella 2021-2022 ja samalla päätettiin toteuttaa visuaalisen ilmeen uudistus. Uudistus sisältää mm. logon ja värimaailman päivityksen. Uuden ilmeen tavoitteena on kuvata paremmin perinteikästä, mutta uudistuvaa ja kehittyvää golfyhteisöämme. Kumppaniksi projektiin valittiin Louhos Digital.
Kankaisten Golfin koko yhteisön uusi ilme
Tässä se nyt on silmiesi edessä. Kankaisten golfin uudistunut visuaalinen ilme! Uusi logo, värimaailma ja fontit. Toivottavasti pidät siitä. Avaamme tässä artikkelissa hieman uuden visuaalisen ilmeen taustoja ja syntyprosessia.
Uusi logo kunnioittaa vanhan logon mallia kilpimuodon osalta. Yksityiskohtana ristikkäisten golfmailojen lavoissa olevat kolme viivaa kuvastavat Kankaisten erityisvahvuutta, kolmea 9-reikäistä kenttää.
Kankaisten Golfin päivitetyn strategian mukaan yhtiön arvoihin kuuluu muun muassa rohkeus ja kehittyminen. ”Me emme jää laakereillemme makaamaan, vaan kehitämme toimintaamme kovalla draivilla päivästä ja kaudesta toiseen”, strategiassa seisoo.
Tämä uusi logo ja ilme on Kankaisten golfin 34-vuotisen historian kolmas versio. Ensimmäinen logo on ajalta, jolloin seura oli nimeltään Raisio Golf. Sama logo säilyi kun seuran nimi vaihtui 2005 Kankaisten Golfiksi, vain teksti vaihtui. Tähän saakka käytössä ollut vaalean vihreän sävyinen logo otettiin käyttöön 2012 ja sen mukainen brändi-ilme vuonna 2017.
”Kankaisten Golfille tehtiin seuran ja yhtiön yhteinen strategia vuonna 2019 ja nyt visuaalisen ilmeen uudistuessa haluttiin strategian mukaisesti yhtenäistää myös logon käyttöä. Aiemmin seuralla ja yhtiöllä oli erilliset logot, uusi KGM logo on koko Kankaisten Golf yhteisön logo.”, toimitusjohtaja Timo Tuominen muistelee.
"Eikö olisi rohkeaa ja erottuvaa jättää vihreä väri kokonaan pois?"
Prosessi ilmeenuudistuksen takana eteni yhteisöllisyyden hengessä läpi monivaiheisten äänestysten sekä Kankaisten Golfin viestintätoimikunnassa että yhtiön ja seuran hallituksissa. Projektijohtajana toimi Kankaisten yrityskumppani Louhos Digitalin toimitusjohtaja Iiro Junnila ja graafisena suunnittelijana Louhoksen luottograafikko Jarno Hiltunen.
Louhos suunnitteli ensin viestintätoimikunnan briiffiin ja Kankaisten strategiaan pohjautuen useamman erilaisen vaihtoehdon logosta ja värimaailmasta. Näistä vaihtoehdoista valittiin suosikit, joihin tehtiin pieniä viilauksia. Nämä vaihtoehdot logosta ja värimaailmoista esiteltiin seuran ja yhtiön hallituksille.
Hallitukset äänestivät logosta ja värimaailmasta omat suosikkinsa. Äänestysten tulos oli hämmästyttävän yksimielinen. Vaihtoehdoissa oli mukana monia erinomaisia vaihtoehtoja, mutta erityisesti värimaailma ilman golfkentille perinteistä vihreää sai ylivoimaisesti eniten kannatusta. Myös logon osalta tämä ”klassisen moderni” malli ristikkäisillä mailoilla sai heti kättelyssä yli 50 % äänistä.
Louhos tuotti päätöksenteon tueksi visuaalisesta ilmeestä useita havainnekuvia, jotka vain vahvistivat kollektiivisesti noussutta hyvää fiilistä ja innostusta uudesta logosta ja ilmeestä. Hallitusten yksimielisyyden jälkeen Louhos tuotti vielä muutaman vaihtoehtoisen version ilmeeseen sopivista fonttityyleistä, joista viestintätoimikunta valitsi typografiaksi tämän Michroma + Figtree -yhdistelmän.
Visuaalinen ilme koostettiin lopuksi vielä Louhoksen toimesta yhteen Brand bookiksi ja graafiseksi ohjeistoksi, joka toimii Kankaisten viestintäporukan oppaana ja selkärankana viestinnän toteuttamisessa.
”Brändin uudistaminen on aina iso ja työläs projekti, jossa on huomiotava monta asiaa. Onneksi meillä on loistava kumppani sekä asiantunteva ja aktiivinen viestintä- ja markkinointitoimikunta, niin tämäkin projekti onnistui hienosti. Uusi visuaalinen ilme on klassinen, mutta moderni ja olemmekin oikein tyytyväisiä lopputulokseen. Ilme kuvastaa mielestäni helposti lähestyttävää Kankaisten henkeä erinomaisesti”, toteaa toimitusjohtaja Tuominen.
Uusi ilme näkyy perinteisesti niin klubialueella kuin viestinnän kanavissa. Olemme panostaneet nyt myös uuden ilmeen nostamiseen esiin verkkokaupassa logotuotteiden muodossa. Erilaisia tuotteita tulee valikoimiin lähiviikkojen aikana toistakymmentä. Nyt myynnissä mm. pipo, kylpypyyhe, jumppapussi, kahvimuki. Tulossa vielä mm. lippiksiä, logopalloja, bägipyyhe jne.